....Women Deliver Speech..Rede Women Deliver..Women Deliver Speech....

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Human beings, like all mammals, need to feel safe in order to give birth.  Childbirth as a physiological process is powered by hormones, and those hormones are strongly affected by the birthing women’s emotions, which are in turn affected by her perception of whether she is giving birth in a safe environment.  What women need to feel safe will vary from individual to individual, and across cultures as well.  Some women will need to feel safe laboring naked; some need to be covered to feel safe.  Some feel safe in a space where they can be very quiet and peaceful, some need to be able to move, dance, sing or scream.  Some women will need their mother with them to feel safe, some will need their man.  There is no reason why maternity care cannot be constructed in a way that meets each woman’s needs to feel safe during birth.  And yet, in many systems around the world, women must sacrifice feeling safe, and even being safe, in order to access the safety that medical backup provides.  Widespread reports of disrespect and abuse, dehumanized, traumatizing treatment, and violations of women’s rights to privacy and dignity show that women are giving birth in environments in which they cannot feel safe, because in fact, they are not safe.

The recognition of preventable maternal mortality as a human rights issue was a huge step for women’s sexual and reproductive health and rights.   But when we only recognize the right to survive as important for childbirth, the violation of women’s other human rights is rendered invisible.  Women in both the developing and developed world are organizing to speak out about systems of care that dehumanize and traumatize them at their moment of greatest vulnerability. They are demanding recognition of their rights—not only to access healthcare and to survive childbirth, but their rights to autonomy as informed consent and refusal, to privacy, to dignity, to non-violent and non-discriminatory treatment in labor and birth.  The human rights framework takes women beyond asking providers to please give them individualized, non-violent care, but requires the state to enforce women’s human rights as legal rights that must be respected in policy and practice. In some nations, women’s groups have passed laws naming the abuse of women in childbirth as obstetric violence, and brought legal actions that described their experiences in those terms. It is notable that the systems of care in which women are passing laws against obstetric violence are those with some of the world’s highest cesarean section rates, like Central and South America.

The global cesarean section pandemic is, in itself, a form of obstetric violence.  In many cities and nations in both the developed and developing world, women who can access care are churned through cesarean section assembly lines, while women from marginalized communities in the same nation are left to die preventable deaths.  Is this equity?  Media reports on the cesarean pandemic often claim that women want all these surgeries.  Studies show, that’s not true. Women want a healthy birth, and they want to know that the medical system will meet them at their need, and have surgery available if they need it, but support them in a vaginal birth if they don’t.  Economic studies all over the world connect providers’ financial and time-convenience incentives to the massive increase in surgical deliveries.  The money that healthcare systems are wasting on the surgical delivery of healthy babies from healthy women could be directed toward underserved women and closing gaps in women’s reproductive health.

The disrespect and abuse of women in childbirth, and the generation of children being born by surgery, are not soft human rights issues.  The right to respectful, non-violent support in childbirth is not the request for a “positive birth experience.” Framing these issues in terms of “birth experience” runs the risk of trivializing them, and creating a false dichotomy between the “experience” of care, versus health and safety.  The issues that we are talking about here are, in fact, about health and safety, and are a matter of life and death.

As the cesarean section rate passes 50% and approaches 100% in many facilities around the world, the global movement for women’s health and rights needs to ask, when are we going to stand up and say, no more?  Why are we letting this happen to ourselves and our babies?  Why are we letting this happen to each other?  What would maternity care look like if it recognized not only women’s right to survive childbirth, but the full spectrum of human rights that every woman has, and that she carries into labor and birth?  What would it look like if every woman could feel safe, and be safe, while she brought her baby into the world?

Human Rights in Childbirth founder and executive director Hermine Hayes-Klein gave this speech at Women Deliver 2016, on a panel session titled “Compassionate and People-Centered Care: Why We Need It.”  The session’s subtitle: “Respectful maternity care is a woman’s right, not a luxury. Ensuring that women are not only satisfied with their care but have a positive birth experience can be the catalyst to ensuring they survive and thrive.”

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Menschen brauchen, wie alle Säugetiere, ein Gefühl der Sicherheit um gebären zu können. Geburt als physiologischer Vorgang wird von Hormonen gesteuert und diese Hormone werden stark von den Gefühlen der Gebärenden beeinflusst. Die Gefühle wiederum sind stark abhängig davon, ob die Frau sich in ihrer Umgebung sicher fühlt oder nicht. Was Frauen für dieses Gefühl der Sicherheit benötigen, ist von Mensch zu Mensch unterschiedlich und auch kulturell bedingt. Manche Frauen müssen sich sicher fühlen um nackt sein zu können, andere müssen bedeckt sein, um sich sicher zu fühlen. Einige fühlen sich in einer Umgebung sicher, wo sie ganz still und friedlich sein können, andere müssen sich bewegen, tanzen, singen oder schreien. Einige Frauen brauchen ihre eigenen Mütter um sich, andere ihren Mann.

Es gibt keinen Grund, Geburtshilfe nicht so zu gestalten, dass jeder Frau ein Gefühl von Sicherheit bei der Geburt möglich ist. Aber in vielen Gesundheitssystemen auf der Welt müssen Frauen ihr Gefühl von Sicherheit oder sogar ihre tatsächliche Sicherheit opfern, um Zugang zu medizinischer Versorgung und zu der dazu gehörigen Art von Sicherheit zu erhalten. Vielfältige Berichte über Missachtung und Geringschätzung, menschenverachtende, traumatisierende Behandlung, Verletzung der Privatsphäre und der Würde der Frauen zeigen, dass Gebärende ihre Kinder in Umgebungen bekommen, in denen sie sich nicht sicher fühlen können, weil sie schlicht nicht sicher sind. Die Erkenntnis, dass vermeidbare Müttersterblichkeit die Menschenrechte betrifft, war ein großer Schritt vorwärts für die sexuelle und reproduktive Gesundheit und die Rechte der Frauen. Aber wenn wir nur das reine Überleben als wichtig anerkennen, dann werden weitere Menschenrechtsverletzungen unsichtbar. Frauen in zu entwickelnden Ländern ebenso wie in entwickelten Ländern organisieren sich, um auf ein System aufmerksam zu machen, das sie im Moment ihrer größten Verletzbarkeit entmenschlicht und traumatisiert. Sie verlangen die Anerkennung ihrer Rechte: Nicht nur den Zugang zu medizinischer Hilfe und das Recht auf Überleben, sondern auch ihre Rechte auf Autonomie, informierte Entscheidungen und Ablehnung, auf Privatsphäre, Würde, auf gewaltlose und nicht-diskriminierende Behandlung während der Geburt.

Durch den Blickwinkel der Menschenrechte betrachtet, wird das Problem auf eine Ebene gehoben, auf der nicht mehr die Frauen ihr Behandlungspersonal um individuelle, gewaltlose Betreuung bitten, sondern der Staat dazu verpflichtet ist, die Rechte der Frauen durch eine Gesetzgebung, die respektiert werden muss, auf dem Papier und in der Realität durchzusetzen. In einigen Nationen haben Frauengruppen Gesetze durchgebracht, die die Missachtung der Frauen unter der Geburt als "Gewalt in der Geburtshilfe" benennen, und sie haben Verfahren angestrengt, mit denen ihre Erfahrungen auch als solche erfasst werden. Bemerkenswerterweise haben Frauen Gesetze gegen Gewalt in der Geburtshilfe in solchen Systemen durchgesetzt, deren Kaiserschnittraten zu den höchsten der Welt zählen, wie in Mittel- und Südamerika.

Die globale Pandemie der Kaiserschnitte ist für sich eine Form der Gewalt in der Geburtshilfe. In vielen Städten und Nationen, sowohl in entwickelten wie in zu entwickelnden Ländern, werden Frauen, die Zugang zum Gesundheitssystem haben, mit Kaiserschnitten wie am Fließband abgefertigt. Während benachteiligte Frauen aus der selben Nation sich selbst überlassen werden und unnötig sterben.

Ist das gerecht? Medienberichte über die Kaiserschnittpandemie behaupten oft, es seien die Frauen, die diese Operation wünschten. Studien zeigen, dass dies nicht stimmt. Frauen wollen gesunde Geburten. Und sie wollen sicher sein, dass das Gesundheitssystem ihren Bedürfnissen gerecht wird und eine Operation möglich ist, wenn sie nötig ist. Sie aber ansonsten bei einer vaginalen Geburt unterstützt werden. Wirtschaftliche Untersuchungen weltweit verbinden finanzielle und zeitliche Anreize für die Behandelnden mit dem massiven Anstieg operativer Entbindungen. Das Geld, das Gesundheitssysteme für die operativen Entbindungen von gesunden Babys gesunder Mütter verschwenden, könnte für unterversorgte Frauen genutzt werden und um Lücken in reproduktiver Frauengesundheit zu schließen.

Die Missachtung und Geringschätzung von Frauen während der Geburt und die Generation von Kindern, die operativ geboren werden, sind keine untergeordneten Menschenrechtsthemen. Das Recht auf respektvolle, gewaltfreie Unterstützung während der Geburt ist keine Bitte um ein "positives Geburtserlebnis". Das Problem auf das "Geburtserlebnis" zu reduzieren riskiert, es zu trivialisieren und eine falsche Zweiteilung zwischen dem "Erlebnis" der Geburt auf der einen Seite und Gesundheit und Sicherheit auf der anderen Seite zu schaffen. Das Problem, über das wir hier reden, betrifft aber sehr direkt Gesundheit und Sicherheit und ist letztendlich eine Frage von Leben und Tod.

Während die Kaiserschnittrate 50% überschreitet und in vielen geburtshilflichen Einrichtungen auf der Welt auf die 100% zugeht, muss die weltweite Bewegung für Frauengesundheit und Frauenrechte sich fragen: "Wann stehen wir auf und sagen, es reicht? Warum lassen wir zu, dass dies mit uns und unseren Kindern passiert? Warum lassen wir zu, dass dies anderen Frauen angetan wird? Wie würde Geburtshilfe aussehen, wenn die Frau nicht nur das Recht auf Überleben hätte, sondern das volle Spektrum der Menschenrechte, das jeder Frau zusteht, und welches sie in die Geburt mitnähme? Wie würde Geburt aussehen, wenn jede Frau sich sicher fühlte und auch sicher wäre, während sie ihr Kind auf die Welt bringt?"

Die Gründerin und geschäftsführende Direktorin von Human Rights in Childbirth, Hermine Hayes-Klein, hielt diese Rede auf der Women Deliver 2016 Konferenz, in einer Session mit dem Titel "Einfühlsame und Menschen-orientierte Behandlung: Warum wir sie brauchen."  Der Untertitel der Session lautete: "Respektvolle Behandlung während Schwangerschaft und Geburt ist ein Frauenrecht und kein Luxus. Sicherzustellen, dass Frauen nicht nur zufrieden mit ihrer Behandlung sind, sondern eine positive Geburtserfahrung haben, kann der Impuls sein, der ihr Überleben und Gedeihen sichert."

Übersetzung: Dr. Katharina Hartmann

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Human beings, like all mammals, need to feel safe in order to give birth.  Childbirth as a physiological process is powered by hormones, and those hormones are strongly affected by the birthing women’s emotions, which are in turn affected by her perception of whether she is giving birth in a safe environment.  What women need to feel safe will vary from individual to individual, and across cultures as well.  Some women will need to feel safe laboring naked; some need to be covered to feel safe.  Some feel safe in a space where they can be very quiet and peaceful, some need to be able to move, dance, sing or scream.  Some women will need their mother with them to feel safe, some will need their man.  There is no reason why maternity care cannot be constructed in a way that meets each woman’s needs to feel safe during birth.  And yet, in many systems around the world, women must sacrifice feeling safe, and even being safe, in order to access the safety that medical backup provides.  Widespread reports of disrespect and abuse, dehumanized, traumatizing treatment, and violations of women’s rights to privacy and dignity show that women are giving birth in environments in which they cannot feel safe, because in fact, they are not safe.

The recognition of preventable maternal mortality as a human rights issue was a huge step for women’s sexual and reproductive health and rights.   But when we only recognize the right to survive as important for childbirth, the violation of women’s other human rights is rendered invisible.  Women in both the developing and developed world are organizing to speak out about systems of care that dehumanize and traumatize them at their moment of greatest vulnerability. They are demanding recognition of their rights—not only to access healthcare and to survive childbirth, but their rights to autonomy as informed consent and refusal, to privacy, to dignity, to non-violent and non-discriminatory treatment in labor and birth.  The human rights framework takes women beyond asking providers to please give them individualized, non-violent care, but requires the state to enforce women’s human rights as legal rights that must be respected in policy and practice. In some nations, women’s groups have passed laws naming the abuse of women in childbirth as obstetric violence, and brought legal actions that described their experiences in those terms. It is notable that the systems of care in which women are passing laws against obstetric violence are those with some of the world’s highest cesarean section rates, like Central and South America.

The global cesarean section pandemic is, in itself, a form of obstetric violence.  In many cities and nations in both the developed and developing world, women who can access care are churned through cesarean section assembly lines, while women from marginalized communities in the same nation are left to die preventable deaths.  Is this equity?  Media reports on the cesarean pandemic often claim that women want all these surgeries.  Studies show, that’s not true. Women want a healthy birth, and they want to know that the medical system will meet them at their need, and have surgery available if they need it, but support them in a vaginal birth if they don’t.  Economic studies all over the world connect providers’ financial and time-convenience incentives to the massive increase in surgical deliveries.  The money that healthcare systems are wasting on the surgical delivery of healthy babies from healthy women could be directed toward underserved women and closing gaps in women’s reproductive health.

The disrespect and abuse of women in childbirth, and the generation of children being born by surgery, are not soft human rights issues.  The right to respectful, non-violent support in childbirth is not the request for a “positive birth experience.” Framing these issues in terms of “birth experience” runs the risk of trivializing them, and creating a false dichotomy between the “experience” of care, versus health and safety.  The issues that we are talking about here are, in fact, about health and safety, and are a matter of life and death.

As the cesarean section rate passes 50% and approaches 100% in many facilities around the world, the global movement for women’s health and rights needs to ask, when are we going to stand up and say, no more?  Why are we letting this happen to ourselves and our babies?  Why are we letting this happen to each other?  What would maternity care look like if it recognized not only women’s right to survive childbirth, but the full spectrum of human rights that every woman has, and that she carries into labor and birth?  What would it look like if every woman could feel safe, and be safe, while she brought her baby into the world?

Human Rights in Childbirth founder and executive director Hermine Hayes-Klein gave this speech at Women Deliver 2016, on a panel session titled “Compassionate and People-Centered Care: Why We Need It.”  The session’s subtitle: “Respectful maternity care is a woman’s right, not a luxury. Ensuring that women are not only satisfied with their care but have a positive birth experience can be the catalyst to ensuring they survive and thrive.”

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